سفره افطار حرم امام رضا علیهالسلام در ماه مبارک رمضان+تصاویر
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۷۰۶۰
خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیتهای دینی: همزمان با ماه مبارک رمضان خادمان آستان قدس رضوی دهها هزار بسته افطاری و غذای متبرک میان زائران و مجاوران و همچنین مناطق کمبرخوردار حاشیه شهر مشهد توزیع میکنند.
توزیع روزانه ۴۰ هزار بسته افطاری در حرم مطهر امام رضا (ع)
توزی بستههای افطاری ساده در حرم مطهر رضوی از روز دوم ماه مبارک رمضان آغاز شده و طی آن روزانه ۴۰ هزار بسته افطاری میان زائران توزیع میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
توزیع افطاری در صفوف نماز جماعت، صحنها و رواقهای حرم مطهر
این کار از روز ۱۵ فروردینماه، مصادف با دومین روز ماه رمضان آغاز شده و تا پایان ماه مبارک ادامه خواهد داشت. بستههای افطاریی ساده هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در صفوف نماز جماعت، صحنها و رواقهای حرم مطهر رضوی توزیع میشود.
توزیع هفت هزار کاسه حلیم بین زائران و مجاوران
این بستههای افطاری ساده شامل نان، پنیر، خرما، حلوا شکری و کشمش است که توسط خادمان حرم مطهر توزیع میشود. همچنین در ماه مبارک رمضان هر شب، هفت هزار کاسه حلیم بین روزهداران و در جوار بارگاه ملکوتی رضوی در راسته بازار و بابالهادی (ع) توزیع میشود.
توزیع روزانه ۵ هزار افطاری ساده در موکبهای مجاور حرم مطهر رضوی
برپایی موکبهای امام رضایی در اطراف حرم از جمله اقدامات آستان قدس رضوی برای خدمترسانی به زائران است که در ایام ماه مبارک رمضان و با مشارکت موکبهای مردمی، روزانه بیش از پنج هزار افطاری ساده در موکبهای امام رضایی برپا شده در جوار این بارگاه ملکوتی، توزیع میشود.
برپایی چهار موکب در جوار حرم برای پذیرایی از زائران و مجاوران
اجرای این برنامه با هدف پذیرایی از زائران بارگاه منور رضوی و با همکاری موکبهای مردمی مشهد از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شده و همزمان با اقامه اذان مغرب و عشاء در ۴ موکب که در جوار حرم مطهر برپا شده، افطاریهای ساده توزیع میشود.
در این برنامه، سفرههای اکرام با همکاری موکبها و کفشداران حرم رضوی به ترتیب در باب الکاظم (ع) و باب الهادی (ع) گسترده میشود و در هر یک از این مکانها از هزار و ۵۰۰ زائر با افطاری ساده شامل حلیم، چای، خرما، پنیر، سبزی و نان پذیرایی میشود.
توزیع روزانه هزار پرس حلیم به صورت بیرونبر
همچنین هر شب یک هزار پرس حلیم همراه با نان به صورت بیرون بر با رعایت دستورالعملهای بهداشتی در ایستگاه صلواتی مرحوم حاج قاسم عقیلی واقع در حدفاصل باب الجواد (ع) و باب الرضا (ع) و همچنین ایستگاه اهل بیت (ع) واقع در انتهای کوچه چهار باغ توزیع میشود.
توزیع دو هزار پرس غذای متبرک در مناطق کمبرخوردار حاشیه مشهد
از دیگر اقدامات این آستان نورانی برای ماه رمضان توزیع روزانه دو هزار پرس غذای متبرک رضوی در مناطق کمبرخوردار اطراف مشهد است که این اقدام توسط مرکز امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی، انجام و طی آن هر روز حدود 2 هزار پرس غذای متبرک میان خانوارهای کم بضاعت شهر مشهد و شهرستانهای خراسان رضوی توزیع میشود.
به سنت هر ساله در روزهای ماه مهمانی خدا، امسال نیز روزانه دو هزار پرس غذای متبرک طبخ شده در مهمانسرای حضرت رضا (ع) توسط مدیریت امور مجاورین معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی و با کمک شبکه خادمیاران کانونهای خدمت رضوی استان به دست خانوارهای محروم شناسایی شده در حاشیه شهر مشهد و شهرستانهای خراسان رضوی میرسد.
توزیع غذای متبرک سه روز در هر هفته علاوه بر توزیع ۲ هزار پرس غذای روزانه
به علاوه این تعداد، با مشارکت مدیریت امور مجاورین و خیریه امام جعفر صادق (ع) ۳ روز در هفته به میزان یک هزار و ۸۰۰ پرس انواع غذای گرم طبخ در وعده افطاری بین خانوارهای کم برخوردار ساکن مناطق حاشیهای شهر توزیع میشود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: سفره اطعام ماه مهمانی حرم امام رضا افطاری ساده افطاری حرم امام رضا هزار پرس غذای متبرک ماه مبارک رمضان توزیع روزانه توزیع می شود افطاری ساده کم برخوردار حرم مطهر موکب ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۷۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یادگارهایی از «خلیجفارس» در آستان مبارک رضوی
کمتر شهروند و هموطن ایرانی پیدا میشود که روی نام «خلیجفارس» حساسیت و تعصب ملی نداشته باشد. «خلیجفارس» یا «دریای فارس» یا «بحر فارس» و... از جمله اسامی خاص و ویژهای است که در میان جغرافیدانان، سیاسیون، شرقشناسان و جهانگردان، نسخهشناسان تاریخی، اسناد موزهای و آرشیوی و حتی بسیاری از مردم جهان، نام آشناست. اما آنچه سبب شده به این موضوع بپردازیم، فرارسیدن «دهم اردیبهشت» است که در تقویم تاریخ رسمی کشور به نام «روز ملی خلیجفارس» نامگذاری شده است و یادآور واقعه و حادثه مهمی از دوران مبارزه ملت ایران با دولتها و قدرتهای استکباری و استعماری است. در این روز بود که با شجاعت و دلاوریهای مردان و زنان غیور در منطقه جنوب کشور، عوامل و عمال پرتغالی از تنگه هرمز و خلیجفارس اخراج شدند.
خلیجفارس مظهر و نماد هویت ایرانی است و پیشینهای به قدمت تاریخ دارد. خلیج همیشه فارس، نه تنها یک عرصه آبی و آبراه مهم و حساس، بلکه میراثدار فرهنگ و تمدنی کهن و گنجینه کمیاب و بینظیری از تنوع زیستی است که باید حفظ و احیا شود.
نام «خلیجفارس» در گذر تاریخ و زمان
براساس اسناد تاریخی، بررسی کتب و متون کهن و تاریخی و همچنین بررسی اقوال و نوشتههای جغرافیدانان، شرقشناسان و نسخهشناسان اسناد تاریخی و برخی اظهارات استادان علم جغرافی، «نام خلیجفارس» از کهنترین ادوار تاریخی تا دایرهالمعارفهای کنونی در قرن21 میلادی با تغییر اندکی در رسمالخطهای گوناگون ملل، همچنان باقی مانده است. در دوره هخامنشیان خلیجفارس با نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» شهرت داشته است. دانشمندان ایرانی از روزگار هخامنشیان این دریا را «درایا پارسا» اسم بردهاند که ترجمه امروزی آن «دریای پارس» میشود. بنابراین این دو نام برای خلیجفارس از همان دوران به همین ترتیب رواج داشته و تا قرن بیستم هم جغرافیدانان و تاریخنویسان جهان اسلام همان نام درایا پارسای عصر هخامنشیان را اقتباس و به عربی به نام «البحرالفارسی» ترجمه کردند. (منبع: پیروز مجتهدزاده در گفتوگو با خبرآنلاین).
قرن بیستم، قرن ظهور مطالعات جدید در حوزه جغرافیاست بهگونهای که «سینوس پرسیکوس» یونان باستان، امروز به زبان انگلیسی با عنوان «پرشین گلف» (Persian Gulf) یا همان خلیجفارس نامبرده میشود و سایر زبانهای غربی همچون فرانسوی ترجمه خلیجفارس را به کار میبرند. از طرفی در تمدن ایرانی اسلامی در قرن بیستم کلمه البحرالفارسی با هدف ایجاد وحدت و یکپارچگی میان نامهای خلیجفارس همچون دیگر زبانها جای خود را به خلیجفارس داد. (ر.ک به همان منبع).
آنچه بر اساس اسناد و مطالعات نسخ قدیمی تاریخی و جغرافیایی جهان مشهود است، این است نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» مربوط به خلیجفارس بهتدریج به زبانهای کهن و جدید وارد شد و ممالک و مسالکنویسان، مورخان و جغرافیدانان نیز از آن با نامهای «دریای پارس»، «بحر فارس»، «بحر عجم»، «دریای عجم» و درنهایت با عنوان «خلیجفارس» یاد کردهاند.
برخی از آثار مرتبط با نام «خلیجفارس» در این آستان مبارک
سری به سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی میزنیم. مطابق آنچه در سوابق، اسناد، مدارک و آثار موزهای این سازمان وجود داشته و براساس توضیحات مدیران و کارشناسان این سازمان، متوجه میشویم برخی از آثار، اسناد و اشیای موزهای در این آستان مبارک وجود داشته که به نوعی یادگاریهایی هستند که نام و یاد خلیجفارس را در ذهنمان یادآور میشوند.
معاون امور موزهها و گنجینههای فرهنگی این سازمان دراین باره به قدس میگوید: در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منابع و آثار نفیس متعددی ازجمله نسخههای خطی، اسناد و مطبوعات و آثار موزهای مرتبط با «خلیجفارس» به زبانهای مختلف وجود دارد.
مهدی قیصری نیک ادامه میدهد: در این منابع از «دریای فارس»، «بحر فارس»، «خلیج عجم» و «خلیجفارس» نام برده شده است. یکی از این آثار و منابع، ترجمه نسخه خطی «المسالک و الممالک» تألیف ابواسحاق ابراهیم بن محمد اصطخری در قرن هفتم قمری یعنی حدود هفتصد و اندی سال پیش است که در گنجینه نسخههای خطی این سازمان نگهداری میشود. اصطخری در این اثر، سراسرِ خلیجفارس و دریای عمان و بخش بزرگی از اقیانوس هند از ساحل شرقی آفریقا، زنگبار تا حدود سراندیب (سیلان) را «دریای پارس» نامیده و گاه انتهای این دریا را به سرزمین چین رسانده است.
وی اضافه میکند: اسنادی از مکاتبات سیاسی دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است که به وضوح از «خلیجفارس» در آن نام برده شده است. به عنوان مثال، قدیمیترین این اسناد متعلق به سال ۱۲۳۸ قمری و دوره مظفرالدینشاه قاجار است که در آنها نام خلیجفارس به روشنی ذکر شده و به زبانهای فارسی، آلمانی و انگلیسی درج شده است. انعقاد قراردادی میان محمد زکیخان، سردار فارس و سرحددار انگلیس در هندوستان درزمینه همکاریهای متقابل برای برقراری امنیت در بنادر و جزایر واقع در خلیجفارس و توافق بر سر حضور نیروهای انگلیسی در آن حدود که به تاریخ ۱۲۳۸ قمری منعقد شده، برگ دیگری از این اسناد است.
این مقام مسئول بیان میکند: همچنین از دیگر آثار راوی نام «خلیجفارس » در گستره تاریخ ایران میتوان به نقشه اهدایی توماس کلستیل، رئیسجمهور اتریش به رهبرمعظم انقلاب به زبان آلمانی و متعلق به قرن ۱۹ میلادی اشاره کرد که در موزه هدایای رهبر معظم انقلاب در آستان قدس رضوی نگهداری میشود. ضمن اینکه دو کره جغرافیایی ساخت انگلستان مربوط به سال ۱۸۵۰ میلادی یعنی کره جغرافیایی نیوتن و پسرش و کره دیگری مربوط به سال ۱۸۴۵ میلادی که نام خلیجفارس به انگلیسی روی آن درج شده نیز ازجمله آثار موجود در موزههای آستان قدس رضوی است که از نام خلیجفارس در گستره تاریخ روایت میکند.
از «کشتیرانی هلند» تا تلگرافِ «نظامالسلطنه» همه با نام «خلیجفارس»
به غیر ازمواردی که در سخنان معاون امور موزهها و گنجینههای فرهنگی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان شد، آثار، اسناد و منابع تاریخی دیگری هم در این سازمان وجود دارد که بیارتباط با نام «دریای پارس»، «بحر فارس» و«خلیجفارس» نیستند که به اختصار به برخی از آنها اشاره میشود.
_ نامه شرکت کشتیرانی هلند به سید جلالالدین تهرانی برای مراجعه و دریافت برگ حواله تحویل کالا به تاریخ ۱۳۳۷ شمسی.
_ سواد عریضه رؤسای ایرانی ساکن کویت به شیخ محمد خالصی در خصوص تعدی عبدالعزیز بن مسعود، حاکم نجد به ایرانیان ساکن کویت و درخواست مذاکره با سردار سپه برای توجه به ایرانیان دور از وطن و تسلط اجانب بر جزایر ایرانی خلیجفارس به تاریخ ۱۳۴۲ قمری.
_ دستور تلگرافی حسینقلیخان نظامالسلطنه مافی به شوکتالملک برای توقیف کاروان حامل سلاح از مبدأ خلیجفارس به مقصد افغانستان و اعلام نتیجه آن به تاریخ ربیعالاول ۱۳۲۶ قمری.
_ تصویر بریده روزنامه الوطن حاوی یک سند تاریخی از نامه شیخ مبارک الصباح، امیر کویت و تصریح به کلمه «خلیجفارس» به تاریخ جمادیالاول ۱۴۲۷ قمری.
_ جوازنامه صادره توسط دولت انگلیس در خلیجفارس مربوط به حمل مالالتجاره از بندر بوشهر به داخل ایران برای محمد شفیع تاجر کازرونی به تاریخ ۱۳۱۷ قمری.
_ صورت قیمت اجناس و کالاهای تجاری در بازارهای انگلیس و هزینه تحویل آن در بنادر خلیجفارس به تاریخ ۱۳۲۴ قمری.
محمدحسین مروج کاشانی